Lindelöws Bokförlag


Pris:
115 :-

Kategori:
Noveller
Format:
140 x 220 mm
Sidor:
142
ISBN-13:
9789185379941
Utgivning:
2015 april
Lagerstatus:
Finns på lager
Bandtyp:
Inbunden
 Högupplöst omslagsbild
Vad skulle vi göra om vi inte var rädda?
David Ericsson
Med långtradare ut i Europa - 21 noveller

David Ericsson, författare och långtradarchaufför, är tillbaka med nya noveller efter "Truck stop".

Europa är en både mäktig och märklig kontinent. Här trängs välbärgade från de rika länderna med slavarbetare från de fattiga. I novellsamlingen Vad skulle vi göra om vi inte var rädda? får vi möta några av dem. Den strandsatta kvinnliga EU byråkraten som tvingas lifta hem till Sverige med lastbil då det isländska askmolnet lamslagit flyget, den prostituerade rumänska kvinnan på flykt från en bordell i Spanien, vi får uppleva en alldeles speciell natt i Venedig och möta en nattchaufför som ser döden på sin resa genom Tyskland.

I de svenska novellerna ser vi bland annat det hårda livet i ett bemanningsbolag och träffar en fackföreningsman som förföljs av kriminella. Vi möter en äkta emir på ett café och en man som återser den älskade han försökt glömma i tio år.

David Ericsson är författare och frilansjournalist. Hans första bok, novellsamlingen Truck stop, kom 1999. Därefter har han skrivit tre romaner och otaliga krönikor och reportage i fack och dagspress. Han kör också långtradare i Europa.

Recensioner:
"Ett återkommande tema i David Ericssons böcker är att spännande och ibland rätt så otäcka saker händer helt vanliga människor. Han skildrar individer av kött och blod, som råkar vara lastbilschaufförer. Det gör att hans arbetsplatsberättelser känns relevanta, oavsett vad man själv jobbar med."
Kalle Holmqvist - Aftonbladet

"När han nu återvänder till genren med "Vad skulle vi göra om vi inte var rädda?" är det en stilsäker och ofta underfundig novellist som rör sig i miljöer få nutida svenska författare har närmat sig."
Jens Liljestrand - Expressen

"Jämte sin expertkunskap om långtradarlivet har han en förmåga att skapa stämningar med prosan och bygga upp sina noveller med dramaturgisk finess. Det är raka berättelser med mycket dialog ... Samhällskritiken är tydlig. Men den blir aldrig förenklad eller svartvit, empatin med människorna som skildras går alltid först hos Ericsson."
Oline Stig - Sydsvenskan

"Detta är Ericssons styrka: han blandar en hård jargong med mänsklig värme. När han är som bäst får han en stark klasskänsla att virvla upp bakom trailerkaravanerna."
Rasmus Landström - Dagens Arbete

Ur en intervju i Göteborgs-Posten:
Din första novellsamling kom för 16 år sedan och handlade också om chaufförslivet, hur har jobbet förändrats sedan dess?
- Det har blivit mer internationellt. Priser och löner har sjunkit och det är tuffare, det är många chaufförer som har det svårt, även om det fortfarande är bra löner i Sverige och övriga Västeuropa.
Vem skriver du för?
- Alla med ett hjärta. Och det är väl de flesta. Man skiljer alldeles för mycket på folk, delar upp i yrkesgrupper och så. Jag tror vi människor har väldigt mycket gemensamt.
Var befinner du dig just nu?
- Jag har kört lastbilsdelar från Scania i Södertälje till Zwolle i Holland och ska köra tillbaka i natt.

"Bland det finaste med David Ericssons nya novellsamling är hans skildringar av möten ... Tack och lov väjer David Ericsson i alla fall inte för ämnen som trafficking och sexism. I stället kör han raden av noveller rakt in i många samtidsfrågor. Och han står på de utsattas sida."
Elin Swedenmark - Transportarbetaren

"otvetydigt är novellerna präglade av ömsinthet och en inkännande autencitet och närvaro."
Matts Lindberg - Btj

"Allra bäst gillar jag dialogerna. Jag märkte hur jag blev mjuk i mungiporna och log för mig själv där jag satt och läste, allt var så bekant. Inte alltid trevligt, det är inte trevligt att stå mittemot sin chef med hjärtat pumpande i öronen och bråka om självklarheter. men det är nödvändigt. Det vet han."
Ur krönika av Maria Hamberg - Arbetarskrivares tidning Klass

"David Ericsson är mannen som givit lastbilschauffören en plats i det litterära Sverige. Inte nog med att de arbetsplatsbibliotek med ljudböcker som finns på ett antal vägkrogar knappast skulle ha kommit till utan hans idoga arbete ... Bland sina chaufförskollegor har han en given läsekrets. Jag har själv träffat lastbilschaufförer som sagt att de annars inte läser mycket, men som stolt berättat att de läst alla hans böcker. Men David Ericsson förtjänar att bli läst av långt flera."
Gustaf Berglund - Dala-Demokraten

"Jag har med behållning läst författarens produktion. Stil och ämnesval är här igenkännbara från övriga verk. Det finns hos David en till synes utarbetad metod att i precisa ordalag skildra miljöer, skapa nerviga intriger och dito dialoger."
Mats Hallberg - kulturbloggen


Ur recensioner om den kritikerrosade novellsamlingen Truck Stop:

”Inte händer det ofta, men när det händer är det varje gång lika roligt: jag läser David Ericssons sjutton noveller i samlingen Truck stop för att nästan lite snopet konstatera att det gömmer sig en mogen och färdig författare under debutantstämpeln.”
Nils Granberg, Aftonbladet

”Jag slukar inte boken. Boken slukar mig och för mig bort.”
Måna Berger, Motala Tidning

”Det finns sidor och stunder då David Ericsson är som den svenska landsvägens Leonard Cohen.”
Carl Erland Andersson. Kvällsposten

”Sidorna försvinner bakom mig, det är flyt i berättandet och aldrig tråkigt.”
Göran Greider, Dagens Nyheter

”En slipad och effektiv prosaist, med fin blick för tillvarons stora små under.”
Örjan Abrahamsson, GT

« Redlight (pocket)  |  Den upplysta stigen »
Titel, Författare, ISBN

Bli medlem. En gratis bok på köpet. Gå in på BOKSTÖDET här på förlagets hemsida.

 

Mer information om förlagets egen bokklubb.Titta in på:

www.folkboken.se

En gratis Pröva-på-bok. Klicka på knappen ovan eller här!