Lindelöws Bokförlag


Pris:
70 :-

Kategori:
Noveller
Förord:
Barbro Gustafsson Rosenqvist
Format:
110 x 180 mm
Sidor:
312
ISBN-13:
9789185379224
Utgivning:
2011 maj
Upplaga:
2
Lagerstatus:
Finns på lager
Bandtyp:
Pocket
 Smakprov
 Högupplöst omslagsbild
Snäckors sorl (pocket)
Karin Boye
En av 1900-talets största novellister i Sverige

Noveller om tillspetsade och livsavgörande händelser i huvudpersonernas liv. Karin Boye har en psykologisk skärpa utöver det vanliga.

Karin Boye var 22 år när hon debuterade med diktsamlingen Moln. Hennes första novellsamling gav hon ut som 34-åring. När hon var 40 år gavs Kallocain ut, hennes mest uppmärksammade bok, översatt till många språk. När hon tog sitt eget liv, mitt under brinnande världskrig, i en skogsdunge utanför Alingsås, var hon bara 41 år.

Hälften av den här samlingens noveller gavs ut efter hennes plötsliga död. Här har de samlats igen och boyekännaren Barbro Gustafsson Rosenqvist har skrivit förordet till de 20 novellerna:

"Bland 1900-talets svenska novellister tillhör Karin Boye utan tvivel de största … Mycket sällan får läsaren veta hur en person är klädd eller hur ett rum är inrett. Men Karin Boyes prosa blir fördenskull inte stel, torftig eller själlös. Gestalternas inre, och den ofta tillspetsade och livsavgörande situation som hon placerar dem i, är nog för att fängsla och fascinera."

Novellerna handlar om kvinnans frigörelse, förälskelser, självständighet, sökande efter sexuell identitet, men också om skillsmässor, ensamhet och mobbning. Ibland finns det annalkande väldskriget i bakgrunden, ibland svartsjukan eller självmordet. Några av titlarna är: Söderrivet brev, Snäckorna, Spöktimme och Spårvagnen och paradiset. Det är en resa till människors hemligheter, inpå snäckors sorl.

Recensioner:
"Till novellernas styrka hör att Karin Boye, även där hon blir som mest idémässig och schematisk, håller en hög lägstanivå ... Ett exempel är novellen ”Samtal mellan nygifta”, en dialog mellan en man och en kvinna som utspelas vid ett kafébord, där Boye skickligt beskriver både drivkrafterna bakom det nyss ingångna äktenskapet och de båda personernas olika känslomässiga positioner. Det trovärdiga i novellerna ligger alltså inte främst på det realistiska planet, utan snarare i kollisioner och samspel mellan psyken, känslor och handlingar på ett, i brist på bättre ord, opersonligt plan ... Likaså skildras föräldrar och barn på ett sätt som alltid är mycket lyhört inför barnets maktlöshet och utsatta position ... Själv tycker jag att hon lyckas förvånansvärt ofta och jag är övertygad om att schablonbilden av novellerna som enbart brödskriveriskräp snarast borde av­livas - inte bara för att den inte stämmer, utan också för att den hindrar en fullständig läsning och bedömning av författarskapet.
Paulina Helgeson, Sydsvenska Dagbladet

"Boye låter ofta sina gestalter diskutera konstens villkor och innebörd. I människors möten och dialoger synliggörs djupgående konflikter, som hindrar gemsnskap. Berättarstilen är utförlig och samtidigt intensiv. Novellerna andas en annan och långsammare livsstil än vår ... Utförligt förord ger bakgrundsmaterial."
Monika Ahlberg, Btj

"Hennes käraste ämne näst efter det hastigt förlorade ögonblicket är något närliggande: den krossade drömmen. Fattigbarnet som trodde att hon skulle få vara ängel i julspelet, borgarpojken som bara vill bli snickare, männen och kvinnorna som tänkt sig leva lyckliga tillsammans ... Hon är obönhörlig, novellisten Boye - eller om det är världen hon skriver om som är det? Kön och klass ställer upp sina skrankor, arv och miljö sina."
Martina Lowden, Dagens Nyheter

"Det är därför mycket glädjande att ett urval av Boyes novellistik nu ges ut i antologin Snäckors sorl ... Det breda urvalet är tänkt att lyfta fram Boye som skildrare av de olika slags inre uppgörelser som människor är med om i livets många vägskäl ... För människorna i hennes noveller gäller det just att utan förbehåll och säkerhetskedjor kunna öppna sig för livets makter, att möta dem vapenlösa och att med tillit ge sig ut mot okända yttre och inre världar."
Marta Ronne, Upsala Nya Tidning

Reine Brynolfsson läste "Snäckorna" i P1 Novellen, den 16 och 18 maj 2008. Den handlar om lille Tord, som förlorat sin mamma och mot sin vilja fått en ny, nu när pappa gift om sig. På P1 jämför de just "Snäckorna" med stämningen i Stig Dagermans noveller.

"I Karin Boyes prosakonst, och kanske särskilt i hennes omfattande produktion av noveller, märks en djup psykologisk insikt och frätande humor. ... Det är en sorts desperata livsälskare som kämpar i Europas hårda 1930-talsvindar. ... De vill kärlek, men snubblar på sina egna utsträckta händer. ... Och ja, läsning anmodas. För allt för brinnande livet."
Hanna Hallgren, Aftonbladet

"Det är om en operasångerska, om en läkare, om en konstnär, om en sjuårig flicka. Om klasskamp, maktkamp, könskamp. Om kamp! Människor talar helt i den nya tidens anda med varandra om sina drömmar. Det var läkare och analytiker som var tidens präster. En av novellerna får mig att anteckna ett stridslystet ´Giftas´i marginalen. Medan berättelsernas avslutning ofta tonar ut i en söderbergsk sorgesen ovisshet."
Pia Zandelin, Expressen och GT

« Kris  |  Dagarna rusar iväg som vilda hästar över bergen »
Titel, Författare, ISBN

Bli medlem. En gratis bok på köpet. Gå in på BOKSTÖDET här på förlagets hemsida.

 

Mer information om förlagets egen bokklubb.Titta in på:

www.folkboken.se

En gratis Pröva-på-bok. Klicka på knappen ovan eller här!